torsdag 9 maj 2013

Sömnmedel

Vaknade i morse av att det regnade det kändes skönt att bara kunna ligga kvar i den sköna sängen, ingen sol som stack i ögonen.
Verkligheten ger sig ju som bekant till känna, idag var det samvetet. Jag tyckte att jag hade mycket att göra så efter frukosten så hade regnet upphört och det var dags att ge sig på de där förbaskat tråkiga fönstren igen. Denna gång mellan rutorna. En stunds avbrott blev det när min syster ringde och bland annat berättade att hon fått klartecken till att resan på Inlandsbanan med tillägg en tur med Hurtigrutten, den blir av.  Det blir nog en fin resa - eller resor - både längs inlandsbanan och den längs Norges kust.
Inlandsbanan
En av Norges alla fjordar
I dag åt vi biffar gjorda på kycklingfärs och färska örtkryddor. Det är så gott och jag tycker att det är så synd att det är lite knepigt att få tag på sån färs. Nyttigt är det och saftigt blir det. Ja, jag tror att ni ska få receptet här ifall ni vill prova:

Kycklingköttbullar 4 pers.
  • 400 g kycklingfärs
  • 1 dl kesella el. grekisk/turkisk youghurt
  • 1 ägg
  • 2 dl finhackad persilja, timjan,basilika och gräslök
  • salt och peppar
Blanda alla ingredienser och forma till köttbullar eller ta bara en sked och lägg en klick i stekpannan.
Lägg de stekta biffarna i en gryta. Koka ur stekpannan med grädde el gräddmjölk och häll det över biffarna i grytan. Låt det puttra på svag värme en stund tills de blir klara.
Det är jättegott med rotmos till men det går också bra med potatis. Rårörda lingon ska det också serveras till.
Till denna lunch serverade jag och maken oss varsitt snapsglas med en "ny" smak på Rigabalsam - nämligen svarta vinbär. GOTT!!! Sen kom tuppluren som på beställning.


  • "Det där har jag aldrig provat, så det kan jag alldeles säkert". Pippi Långstrump
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar