onsdag 29 maj 2013

Blomningen börjar komma i gång

Nu äntligen har jag städat klart vardagsrummet så hela nedre våningen är färdig. Nu återstår lite fönsterputs på övervåningen "bara". Passade samtidigt på att ta reda på en hög med tvätt när jag ändå skulle stryka gardinerna till rummet.

Nyputsade fönster och hemvävda gardiner ( det är min syster
som vävt dom)

Jag hade tänkt att plantera mina fönsterlådor i dag, men det började blåsa så det får vara nån dag.
Hängpelargonerna går så lätt av i början när dom kommer ut så det vore ju skönt om det höll sig lugnt ett par dagar i alla fall. Jag kupade min potatis i alla fall och stöd till sockerärtorna är uppsatt. Det växer så bra i lådorna och till och med vitlöken har börjat visa sig.
Planterade också ut mina Amaryllisar som jag haft inne och som blommade i vintras. De får stå lite halvskuggigt till i höst så får jag se om de vill nåt mer eller om de måste kastas. Bladkaktusarna har också fått komma ut och upp i sitt speciella "sommarferieträd". Där hänger dom bra tills det börjar bli kallt ute.
Annars så tycker jag att det börjar komma till sig riktigt bra här i Hansgårdens trädgård (förutom att en del rosor ser lite glesa ut förstås) Våren har faktiskt varit riktigt bra och det känns inte som det ska bli några frostnätter nu, men osvuret är bäst.
Kommer för närvarande inte på vad den här heter
Jätterams eller Kungskonvalj (Polygonatum x hybridum)
En liten narsciss
Till vänster blommar Spetsmössa(Tiarella cordifolia) och till höger
Kaukasisk Förgätmigej (Brunnera macrophylla. Däremellan tittar det upp
nån påsklilja och några alpvallmo
  • "Människor kan klättra till de högsta toppar, men hon kan inte stanna där länge". George Bernhard Shaw 1856 - 1950. Irländsk dramatiker och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar