fredag 17 maj 2013

Nya höns

I dag har det blivit både förmiddagskaffe och lunch på verandan. Det började inte blåsa förrän runt lunchtid och det var jätteskönt. Nu håller det på att mulna och min syster som bor längre söderöver - i Hedemora - berättade att det kommit en riktig störtskur. Jag ser också mörka moln som kommer från det hållet. Ja regn behövs för det är torrt i landen, men det vore ju bra om det blev ett så där fint sommarregn. Om man får önska vill säga. I och med att det har blåst så mycket så har det torkat ur marken, och de små skurar som kommit på senaste tiden, har inte trängt så väldigt djupt ner.
Första lunchen för året ute på verandan
I dag beställde jag nya höns. Jag har haft problem med att hitta några som börjar bli värpklara, så jag tog och ringde till radioprogrammet "Sök och finn" och jag kom fram. Under tiden som jag pratade med Jon Norberg - programledaren, så ringde det in en man på min telefonsvarare. Han hade 6000 (sex tusen) höns och skulle byta ut alla dom i juli mot nya unga och värpglada. Då skulle jag kunna få köpa några av honom. Men sen fick jag napp - i Siljansnäs! Det ringde en man och berättade var han nyligen köpt höns. Han kom sen hit och jag fick telefonnummer och ringde så nu får jag hämta 10 nya fräscha hönor i början av juni. Så från början av juli, ska det finnas färska sprätthönsägg att köpa i Hansgården.

  • "Den som vill ha ägg, får finna sig i kacklet". Latinskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar