lördag 18 maj 2013

Nu blommar det

I dag var det riktig sommar. Katten Nils tyckte till och med att det blev nästan för varmt, så han har sökt sig till skuggan hela dagen. Maken åkte till Tibble för att ta reda på virke och själv så tog jag tag i min loppis. Vi ska ju inte ha loppis förrän den 8 juni, men det är så skönt att kunna ta fram sakerna som ska säljas, torka av det värsta dammet och så prissätta dom. Nu är det gjort och de ligger i någorlunda ordning på bordet. Jag har lagt lakan över som ska hålla dammet borta. Det som återstår nu är att plocka undan allt skräp och alla kartonger och sen ställa ut de plantor som ska vara till försäljning. Det här pysslet tog hela förmiddagen och efter lunch så tog jag och sådde lite frön. Sockerärtor, Rädisor, Morötter, sallad och äkta grekisk Oregano (origanum vulgaris ssp. hirtum), som till skillnad från den vi kan köpa på plantskolorna (origanum vulgare), har starkare smak.
Den vitlök som jag planterade i september i fjol är som bortblåst. Den har väl fryst sönder i vinter. Nu ska jag i stället plantera lite rödlök, men det får bli nästa vecka. I morgon söndag ska vi nämligen åka till min och min systers sommarstuga och göra lite nytta. Vi ska koppla in vattenpumpen, lägga i bryggan, ta bort vinterskyddet för verandan och räfsa lite löv.

Vid 18-tiden i eftermiddags, när inte solen brände så mycket, då tog jag mig an ett av landen. Usch vad mycket ogräs och vad mycket rosenskott. Jag blev inte riktigt klar utan jag får fortsätta i morgon med det sista. Nu ska jag nämligen sätta mig ner och se på en engelsk polisserie "Kommisarie Lewis".

För närvarande blommar detta i Hansgårdens trädgård
Röd och vit Julros (Helleborus niger)
Backsippa (Pulsatilla vulgaris)
Narsciss
Tulpaner
Gulltörel (Euphorbia polychroma), Pärlhyacint (Muscari botryoides)
och Jordviva (Primula vulgaris)
Botanisk tulpan
och utanför gärdesgården blommade den här tuvan med Styvmorsviol
(Viola tricolor L.)

  • "Vägen är inte lång till en väns hus" Ordspråk från Nederländerna
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar