tisdag 7 maj 2013

En ny trädgård


I går besökte jag och maken en "ny" trädgård. Det var "helenas växthus" i Djurås. Helena jobbade tidigare på Bäsna trädgård och det var där jag lärde känna henne. Sedan 2 år är hon ägare till växthuset i Djurås. Jag hade tänkt att köpa den där rosen "Aicha" men den hade hon inte utan hon rekommenderade en annan, nämligen Rosa moyesii "Nevada". Sen råkade jag säga att jag var intresserad av en annan ros men att den var så svår att hitta. Det var rosen "Scharlachglut". "Ja men den har jag" sa hon. Åh vad jag blev glad. Två rosor blev det och 5 st. Förgätmigej. Nu är det planterat och klart, och jag väntar bara på de nya pionerna, sen är det landet färdigt, fram till hösten då lökarna ska ner. 

Förgätmigej
Dagen idag har varvats av både inom- och utomhusarbete. Måste ju passa på när det är både fönsterputsväder och "fixa rabatterna" - väder. Inomhusarbetet tog mer på krafterna än jag trodde, så rabatterna gjordes bara lite lätt. Nu är i alla fall stora fönstret i sovrummet målat - äntligen. De två små rutorna som är kvar får vänta tills vi kan lyfta ur dom, och kontoret/datarummet är nystädat och doftar såpa.
I morgon ska jag åka till Borlänge och lämna min symaskin på service, bland annat.
  • "Om den enda bön du någonsin ber i hela ditt liv är "tack", så är det tillräckligt". Eckhart von Hochheim även kallad Meister Eckhart 1260 - 1328. Tysk teolog, filosof och mystiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar