söndag 6 januari 2013

Tankar

Visst är det konstigt hur tankarna kan fara när man har gått och lagt sig. I går kväll låg jag och funderade lite över varför jag fått mitt utslag/eksem i ansiktet, vad jag hade tvättat mig med, ätit och så vidare. Plötsligt så kom jag att tänka på en tjej som jobbade ett tag på Hotell Dalecarlia. Hon satt ibland inne i personalmatsalen och åt gul lök som om det vore äpplen. Vi hade en kock då som hade astma, och jag vet att han vid ett tillfälle fick ett astmaanfall bara för att det luktade så starkt.
Så dök det upp en annan person i minnet: Jag hade en annons hos arbetsförmedlingen, att vi behövde en person i disken på hotellet. Det kom många svar och jag valde ut några som skulle besöka mig. Bland annat en något äldre dam. Hon kom och blev visad till personalmatsalen, där jag skulle träffa henne. När jag kom dit så såg jag en dam med vita spetshandskar som satt och drack kaffe med spretande lillfinger. Jag satte mig mitt emot henne med ryggen mot köket och så började vi prata. Efter en stund så reser hon sig upp och stirrar mot köket. En av kockarna hade kommit ut och försvunnit in mot hotellet. "Är det nåt fel"? sa jag. "Nej", sa hon, "men oj vilka ståtliga karlar ni har på det här stället"! Resten av intervjun var hon mest intresserad av att höra sig för med hur många kockar och vaktmästare som jobbade på hotellet. För att korta av historien så kan jag berätta att hon inte fick jobbet.

  • " En kvinnas tankar kommer alltid innan hennes handling". William Shakespeare 1564 - 1616. Engelsk författare och dramatiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar