söndag 20 januari 2013

Gurkmeja som naturmedicin


Gurkmeja. Det är roten som används.
Gurkmeja  odlas och används  mycket i matlagningen i Indien

Jag pratade med "min" massör häromdagen för att höra om hon kunde ge mig den typ av massage (djup tvärmassage) som rekommenderades till mina onda axlar. Det kunde hon, men hon tyckte att jag skulle ta tabletter av gurkmeja före massagen, för att ta bort den inflammation, som hon befarade fanns i axel och arm. Jag har tagit tabletter sedan i torsdags och ta mig sjutton om det inte hjälper. Jag har  inte lika ont längre, och ändå har jag inte suttit med armen stilla, utan hållit på som vanligt. Jag googlade på gurkmeja och den här artikeln kom då fram - bland andra:
Gurkmejan har flera egenskaper som kan vara nyttiga. Den är en mycket kraftig antioxidant, tio gånger starkare än vitaminer. Antioxidanter ger skydd mot fria radikaler, de instabila syremolekyler som kan skada celler och viktiga molekyler i kroppen.
Gurkmejan består till fem procent av färgämnet curcumin, som motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer. Curcumin hämmar också cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas.
Gemensamt för många av de vanligaste kroniska sjukdomarna är just att de är inflammatoriska.
– För hög inflammation i kroppen är mamma till många kroniska sjukdomar, säger Stig Bengmark. Hans genomgång omfattar flera folksjukdomar, bland annat ateroskleros, som leder till hjärt-kärlsjukdom, alzheimer och sjukdomar i bukspottskörtel, lever och lungor. Resultat från djurförsök tyder på att gurkmejan ger skydd mot dem.
Artikeln publicerades i Aftonbladet 2006-01-30.


  • " Trängtan efter kunskap är som längtan efter rikedom, den ökar under förvärvandet". Laurence Sterne 1713 - 1768. Brittisk författare.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Vi använder mycket gurkmeja i vårt hushåll. Det är den som ger den starka gula färgen (som är hopplös att ta bort om man spiller på duken) i den curry och masala vi använder oss av. Dessutom blandar vi dagligen i lite gurkmeja i hundmaten. Kryddan är billig i Indien men oerhört nyttig för många krämpor.

    SvaraRadera