söndag 27 januari 2013

De fattiga och de rika del 1


Våren 2001, for jag och maken till S:t Petersburg. Jag har en väninna som kommer just därifrån. Vi hade samlat ihop leksaker som vi skulle lämna på ett barnhem. Lioudmila som min väninna heter, var redan där. Hon och hennes son hämtade oss på flygplatsen och så åkte vi hem till hennes lägenhet där vi skulle bo resten av veckan.
Någonstans här bodde vi. Trevliga små lägenheter men
 fönstren var enkla och det drog riktigt kallt från dem.
Jag höll på att vända redan i dörren in till trappuppgången. Vi möttes av en stank som på det värsta utedass. "Det är mycket fyllon som bor här på nätterna", sa Lioudmila " "och dom kissar på sig och annat också".
Trapphuset.
Nergången till källaren var igensatt
av armeringsjärn för att ingen skulle kunna gå ner och sova där
Husen var STORA och GRÅA. I varje kvarter bodde så mycket folk som i en vanlig svensk småstad eller stor by. Här fanns speceriaffärer, spritkiosker, brödkiosker, dagis och skolor. Allt på bekvämt avstånd.
Först en jättebred trottoar, utanför den en lika bred väg och
utanför den gick huvudvägen. Sen likadant på andra sidan.
På en del ställen stod det också vagnar där man sålde skummjölk. Direkt från någon bonde.
Här kan man köpa skummjölk
Det första som vi skulle göra var att växla pengar. Från dollar som jag växlat till mig i Sverige, till rubel. Här höll det roliga på att ta slut. Damen i kassan kunde inte ett ord engelska och när dom efter en lång stund lät Lioudmila komma in och tolka, ja då skulle de se kvittot på att jag växlat pengarna i Sverige. Det hade jag ju inte med mig och till slut fick det passera så jag fick ut mina rubel. Detta tack vare min väninna. Själv blev jag nervös av att se den tungt beväpnade vakt som stod inne i rummet. Lioudmila var van sånt här beteende.
Bland det första vi gjorde var att ta bussen ut till barnhemmet där vi kunde lämna alla leksaker som vi samlat in. Jag hade min största resväska fullpackad och att barnen blev glada det kunde vi se.
En av flickorna på barnhemmet som fick en nalle med kläder
  • "Idéer är kraftfullare än vapen. Vi skulle aldrig tillåta våra fiender att ha vapen, varför skulle vi då tillåta dem ha idéer"? Joseph Stalin 1879 - 1953. Rysk diktator.
forts.följer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar