fredag 4 januari 2013

Historisk despot

I går kväll sände SVT 1 det tredje avsnittet av "Världens historia" Vem har väl inte hört talas om Djingis Kahn? Som liten bråkig pojke, får han ett råd av sin mamma "- en och en är vi sårbara, men tillsammans är vi starka". Han samlade alla nomadstammar i Mongoliet och erövrade allt land, från Kina ända till Georgien och en bit av Ryssland. Och som många män med makt, var han grym. Riktigt grym. Man tror att 5- eller 6 miljoner människor fick sätta livet till i hans erövringar. Djingis Kahn levde 1162 - 1227.

Jag vill än en gång göra reklam för de här programmen. Tyvärr går de sent (22.00-23.00) men de går i repris och man kan se veckans avsnitt  www.svtplay.se , 7 dagar efter första sändningstillfället. Sök på Världens historia.

Det var skidåkning i dag också. I dag körde "vi" klassisk stil. Eftermiddagen ägnades åt lite shopping. En ny vattenkranen till köket, ett visir med hörselskydd åt maken, att använda när han svarvar och en datakabel åt mig. Eftermiddagskaffet intogs hos Christer och Lola som båda var  krassliga. Lola hade en dunderförkylning och Christer öroninflammation.

Nu ska jag sätta mig och titta på ett program som heter "Kungliga juveler". Sista avsnittet gick i går kväll men jag såg bara slutet så nu ser jag det på datorn och SVT play. Ett mycket smart upplägg.

  • "Det uppstår tomhet där hoppet dör". Leonardo da Vinchi 1452 - 1519. Italienskt mångsidigt geni.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar