lördag 26 januari 2013

Återbruk

Thassos. En av våra vänner på Spetses 

I dagens blogg kommer jag återigen att återvända till ön Spetses i Grekland. Ön är ju inte speciellt stor. Staden där båtarna i dag lägger till heter Daphia, tidigare anlände båtarna till det som i dag kallas "gamla hamnen".
Gamla hamnen är ungefär som "Gamla stan" i Stockholm. Det är lite finare att bo där och det är här som de mest ungdomsfrekventerade klubbarna finns. Det ligger massor av båtar här och förr  fanns här många små varv. Nu är de flesta varven nerlagda och kvar blev en massa skrot. När jag började fara till Spetses 1990, så tänkte man (precis som de flesta greker) inte alls på att ta reda på skräpet efter sig. Men runt år 2000 började man förmodligen att tänka på städning inför OS i Athen 2004, så nu började det att hända saker. I den gamla hamnen tog man reda på skräp från varven och gjorde en skulpturpark. Otroligt fin. Korten som jag visar, har jag fotograferat av mina pappersbilder så skärpan kanske inte är sådär perfekt.
Detta mina vänner kallar jag återbruk, och fint blev det också.
  • "Det bästa med en resa upplever man hemma, dels före dels efter". Sigmund Graff 1898- 1979. Tysk skriftställare och dramatiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar