söndag 1 april 2012

Snart Påsk

Färggrannt påskris i Leksand
Första april! Tänk vad kul man hade när man var liten. Lyckades man lura nån så var man överlycklig. Idag luras man väl inte så mycket. Bara ibland - om man kommer på nåt riktigt bra förstås.
Jag bakade en sockerkaka i dag. Det är min tur att ha med bröd till syföreningen i morgon. Den blev ett aprilskämt. Fastnade i botten på formen. Gissa om Ingrid blev arg? Nu funderar jag på att göra en helt ny - om jag har alla ingredienser förstås. Tur att hönsen värper så det finns ägg i alla fall.
Läste i nån tidning att kineserna kokar sina ägg i pojkurin och att det ska vara en delikatess. Det ska vara urin från unga pojkar under 10 år. Äggen kallas oskuldsägg och hjälper kroppen att inte bli överhettad samt är också bra för lederna. Allt enligt kineserna i Dionjang.  Ni kommer kanske ihåg mitt blogginslag om urin, att det ska vara så nyttigt och att indierna har det dokumenterat. Nu hör vi det också från Kina. Ja, gamla kulturer, gamla lärdomar. Intressant, men jag kommer nog inte att koka mina ägg på det viset i alla fall.

"Ingenting är nytt under solen."  Från Bibeln (Predikaren 1:9)
Vi hörs!


Ps: Uttrycket "Hungern är den bäste kryddan" - som jag skrev i min förra blogg, är inte ett svenskt ordspråk. Det kommer från den grekiske filosofen Sokrates (470 - 399 F.Kr.) Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar