lördag 21 april 2012

Ny bekantskap


Idag i snöfallet, så dök det upp en ny liten bekantskap vid vårt fågelbord. Det var en Gråsiska. Jag och maken satt och åt lunch, letade i fågleboken och gissade. Efter ett tag så ringde jag sonen som kan det där och han sa Gråsiska ganska omgående. "Neej" sa jag, "den är inte röd på bröstet". Då tog han med sig sig tubkikare och spanade in i vår trädgård och.......gissa vad? Det var Gråsiskor
röd på bröstet!
inte så röd på bröstet!
Det är inte så lätt alla gånger. Har man dessutom fönstret fullt av Pelargoner, ja då kan det vara svårt att artbestämma en liten fågel. I alla fall för mig. Sonen är jätteduktig så han är både mitt och makens bollplank.
I alla fall så har det varit en rolig vår med flera olika fåglar som man inte ser så ofta, Inte jag i alla fall. Det är ett trevligt sällskap. Ibland kan man se nåt stort grått komma svepandes med väldig fart förbi deras matplats. Då försvinner de tvärt. Det är Sparvhöken som kommer på besök. I bland kan man också se nån katt komma hoppandes. Som tur är så kammar både Sparvhöken och katterna - för det mesta - noll

  • "Nära skjuter ingen hare".  Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar