onsdag 4 april 2012

Minnen och trädgårdspyssel

Pioner på gång


Om man kan och har möjlighet så tycker jag att man ska använda gamla bruksföremål. Lika med nya, som man kanske köpt till prydnad från första början. Jag har en del nya som jag tagit fram när det inte funnits annat att tillgå. Ett fat att ha sallad på:
utan sallad



med sallad

När jag använder det så kommer jag i håg när jag köpte det. Det var på Kreta och jag och maken hade hyrt bil och var ute och åkte. Vi skulle åka över Lassithi platån och precis nedanför de gamla väderkvarnarna, så stannade vi för att äta lunch. Jag gick en sväng i omgivningen och fann ett hus med en äldre dam. Hon sålde torkade örter och keramik. Jag köpte ovanstående fat samt 1 påse Oregano och 1 påse Timjan.
Först satt fatet på väggen som prydnad men nu används det flitigt.
Lassithi platån ja, att passera väderkvarnarna och komma upp på själva platån var som att komma in i en helt ny värld. Det var platt! Mycket fruktträd och annan odlad mark. Det var tyst. Nåja, relativt i alla fall. Visst kördes det väl bilar här också men inte som nere vid kusten. Här uppe var det mera som hemma i Almo. Nån traktor och några enstaka andra fordon.
Jag och maken hade fint besök idag på förmiddagen. Det var Noah och Yavanna som var hos oss medan mamma gjorde ärenden i Leksand.

Vi började med fika sen planterade jag och Noah om några tomatplantor men så ville Noah ha en egen planta - en blomma - så han fick en påse med frön från Doroteablomma.  Han vattnade och sådde och nu ska det stå hos farmor tills det kommer upp. Då vill han ha det hemma hos sig.
Till lunch var vi bjudna in till grannen. Det bjöds på en underbart god soppa med nybakat bröd. Kaffe och ostkaka med grädde och sylt. Visst är det härligt att leva!


  • “Vänlighet behöver man aldrig ångra.“  Grekiskt ordspråk

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar