onsdag 11 april 2012

Altzheimers och Tsunami

Jag såg nyss en så intressant filmsnutt på Facebook. Det var från ett demensboende i Amerika, där man hade låtit en patient med Alzheimers lyssna på sån musik som han varit förtjust i. När han fått på sig hörlurarna så blev det en helt "ny" människa. Han sjöng med och han rörde på armar och ben. Man såg också i hans ansikte att han trivdes. När man låtit honom lyssna ett tag, så ställde man några enkla frågor till honom. (Han hade med svårighet kunnat svara på ja/nej frågor tidigare) De frågade vilken hans favoritlåt var och han svarade och till och med sjöng en stump. För den här mannen var  en ipod och hörlurar livskvalitet.
Den här mannen var det som fick lyssna på musik
Hoppas att man provar nåt sånt på mig OM jag får Alzheimers. OBS! Jag vill gärna höra Elvis och Larz-Kristerz.
Fötter att stampa takten med 
Tsumanivarning i bla Thailand idag. Det är otäckt. Fy vilken panik det måste bli bland både turister och inhemsk befolkning. Nu har de visst avblåst det hela. Hoppas de har rätt bara.
Panik när man ska ge sig iväg.

Nu har det blivit allvarligt värre här i bloggen och så får jag ju inte sluta. I dag har jag varit med en del av mina grannar på "oppsittu". Vi fikade gott (som vanligt) pratade mycket och en del satt och sömade (sydde)
En mycket trevlig "tradition" som snart gör ett uppehåll för sommaren men som sen tas upp igen i höst.
Ute regnar det ett fint vårregn och blir det nu varmt som de lovat, ja då står det inte på förrän mina Häggmisplar (Ameliancher spicata) börjar blomma. Härligt

"Okunnighet är ett andligt mörker utan måne och stjärnor" Kung Fu-Tse
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar