tisdag 17 april 2012

Snöfall och Smålom

Ännu en dag med snöfall. Jag skulle åka till Leksand och frissan på förmiddagen och gick och gruvade mig lite men det hade jag inte behövt. Vägarna var rena från snö både över skogen och runt Siljansnäs. Skönt.
Maken gav mig kaffe på sängen i morse. Jag fyller nämligen "riktig" pensionär. Jag har ju tränat i två år, så jag märkte inte så stor skillnad. Men det var skönt att få ligga kvar och dra sig en stund.
Vi har hört Smålommen när den kommer flygandes efter Almoån. Den kvackar som en and fast snabbare. Det är ett ljud som hör till den varmare årstiden och det kändes lite underligt med snön liggande på gräsmattorna.
Smålom (Gavia stellata)
Smålom i flykt
Lommen är en ganska mytomspunnen fågel. Jakuterna - ett jägarfolk från Sibirien - anser att när Gudsmodern skulle skapa jorden, så skapade hon en Lom först och sedan en And. De beordrades att dyka till havsbotten för att hämta den jord som hon skulle använda. Ni kan läsa mer på Wikipedia.
Sädesärlan har jag inte sett ännu, men den skulle ju vara på gång.

  • “Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är en bra medicin.“ Japanskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar