måndag 1 april 2013

The Bible

Nu har jag sett 3 avsnitt av TV-serien "The Bible". Den har gått så sent på kvällarna, så jag har kollat på TV-play. Tyvärr har de varit alldeles för våldsamma för min smak. Under i stort sett hela gamla testamentet (2½ avsnitt) så slåss dom - och naturligtvis i Guds namn. Visst har det varit fina och pampiga scener, bla. Moses som leder israelerna ut ur Egypten och genom Röda havet. Mycket pampigt men däremellan otroligt mycket våld.
Huvuden som huggs av och kroppar som lemlästas av svärd. I det tredje avsnittet får man se hur Herodes låter döda alla gossebarn - vidrigt, en masskorsfästning där romarna låter korsfästa 2000 israeler, och närbilderna på när man driver spikar genom händerna är inte trevliga alls. Däremot är scenerna om Jesu födelse och Jesus vid Genesarets sjö väldigt vackra.


I kväll ska jag se det sista avsnittet i serien, men först måste man ju ta vara på den fantastiska solen. Jag har suttit ute i solen en lång stund men nu kände jag att jag var tvungen att gå in och dricka lite, och passa på att skriva den här blogginslaget. 
  • Det skulle finnas mycket mindre ondska på jorden om det onda aldrig kunde göras i det godas namn" . Marie von Ebner-Eschenbach 1830 - 1916. Tysk författarinna.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar