torsdag 18 april 2013

Nya vårtecken

De friska vårvindarna fortsätter och idag blev det också regn. Mig gör det inte så mycket bara det inte "hakar upp sig" och blir regn i flera dagar. Jo, i går när jag gick och hämtade posten så såg jag nåt blått i landet. Jag gick dit och petade.....och hittade en liten Primula. Det är väl nån som jag satt ut efter att ha haft den i kruka nåt tidigare år.

Jordviva (Primula vulgaris)
Jag tittade ner på ett annat ställe, och där börjar tulpanlökarna titta upp.
Tulpaner
 Eftersom jag ändå var i inspektionstagen, så gick jag bort och kollade in Julrosorna och mycket riktigt de vita var på gång. Fantastiskt, det är knappt 2 dagar sedan det var en stor snödriva över de här.
Julros (Helleborus niger)

Hästhov (Tussilago farfara)
I dag när jag och maken varit i Tibble, så stannade vi till vid Limsjöns utlopp mot Dalälven (vid Norsbro) Där är sjön på väg att skölja och vattnet forsade rejält. Mycket måsar var uppe i luften och skrek trots att det regnade en hel del.
Stora isflak kom flytande

Det forsade rejält
  • "Här i livet lär sig människan först att gå och prata. Därefter lär man sig sitta still och hålla tyst". Marcel Pagnol 1895 - 1974. Fransk dramatiker
Vi hörs!

1 kommentar: