lördag 20 april 2013

Nya skönheter

I förmiddags tog vårkänslorna över. Jag gick ut och började kratta i hop de löv som vi täckte ett par av mina odlingslådor med i höstas. Det var lådan med örter och sen lådan med vitlök. Det blåste kallt så det kändes inte som vår i luften. Det var tjäle under lövtäcket men jag tog bort det i alla fall. Jag satte också glas över örterna så får vi se vilka som klarat vinter och som jag inte behöver ersätta men nya.
Vitlöken får komma upp i sin takt utan glas över.
Sen tänkte jag börja med mitt projekt som jag skrev om i en tidigare blogg. Det där med vårlökar och förgätmigej. Jag började att försöka få upp bitar av grässvålen, sen flirtade jag lite med maken så han skulle hjälpa mig, men det gick inget bra. Det är för mycket tjäle där ännu.
Jag beställde ett par pioner häromdagen, dom ska jag plantera där (det kan ju hända att det blir 1 ros också). De pioner som jag beställt är en dubbel dillpion samt en pion som det var bild på i tidningen "vi i villa"
Dillpion med dubbel blomma

Pion "White cap"
Det var doftbeskrivningen av pionen "White cap" som fick mig att bestämma mig. Hör här: 
"White Cap heter den här skönheten vars doft av ros och liljekonvalj får mig att tappa andan" 

Vi fick finfrämmande till lunch. Det var barnbarnet Yavanna som kom och ville hjälpa farmor med allt möjligt. Hon var inne en liten stund men tyckte sen att det var roligare att hjälpa farfar på gården, än att hjälpa mig med maten. Hungrig blev hon i alla fall och smällde i sig en bra portion med stekt potatis och korv. Vi tog lite frukt och glass till efterrätt. Det är sånt man ska ha hos farmor.
  • "Man kan köra huvudet även i öppna dörrar". Erich Kästner 1899 - 1974. Tysk författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar