måndag 15 april 2013

Drömmar och limpbak

Regnet strilar så sakta och snön försvinner riktigt snabbt. Jag tittade ut i trädgården i morse och såg att "snart så tittar Julrosen fram", så tittade jag nu på eftermiddagen och nu är den redan framme. Ett par dagar med sol nu så ska den säker visa sina knoppar också. Jag har en röd och ett par vita. Den röda är alltid lite senare, men den är lika välkommen ändå.
vit Julros
Röd Julros

Det börjar röra sig uppe i huvudet nu när man ser att vintern snart är slut. I går kväll så låg jag och funderade ut att; det skulle nog vara fint med blandade låga- och lite högre tulpaner emellan de rosbuskar som jag planterade där jag hade dammen tidigare.

låga tulpaner
Sen vill jag ha Förgätmigej på samma ställe. Den sprider sig med frön, så den är ju enkel.
Inne i mitt huvud ser jag nu- Vår: Rosbuskar med bladknoppar och under dom en massa blommande lökväxter. Sommar/höst: Rosor som blommar i olika färger och under dom ett hav med ljusblå förgätmigej. Låter inte det fint? Det är härligt att drömma, för allt är ju så vackert då, och så enkelt att få till. Vi får se hur det blir i verkligheten, men jag ska verkligen försöka fixa det här.
Förgätmigej
Dagens matbrödsbak blev Frukostbröd. Otroligt lättbakat och gott:
  • 7 dl vatten
  • 50 gr jäst
  • 2 ägg
  • 2 tsk salt (gärna grovt)
  • 2 dl farinsocker
  • Rågsikt
Gör en deg och låt den jäsa i 30 min. Baka ut 4 knubbiga bröd. Lägg dem på bakplåtspapper i en långpanna (1 i varje hörn) låt jäsa 30 min. Grädda i ugn 200 grader i 30 minuter. Jätteenkelt och gott.
  • "Jag har en teori, om man ger 100% varje gång så kommer saker och ting att bli rätt till slut". Larry Bird. Amerikansk fd basketspelare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar