onsdag 17 april 2013

Fruktpaj

I dag har det verkligen blåst vårliga vindar. Det märks att man bor i ett gammalt hus för det knirrar och knarrar, knäpper och slår överallt i huset.
Under förmiddagen samlades ett gäng med damer i Hansgårdens kök. Det var dags för säsongens sista "oppsittu". jag bjöd på en ny skapelse till kaffet, en Fruktpaj som smakade riktigt gott. Till den så blev det lite lättvispad grädde.

Fruktpaj
Jag sätter ut receptet utifall någon vill prova:
FRUKTPAJ 8-10 port.
Botten som ska gräddas i 200 gr 20-25 min, låt svalna 
  • 200 g smält smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl havregryn
  • 1/3 tsk bakpulver
  • 2 msk socker
Fyllning som ska blandas ihop och bredas ut i pajskalet
  • 4 dl Creme Fraiche
  • 1-2 msk vaniljsocker
  • 1 dl florsocker
Dekorera med bär/frukt efter eget önskemål

Topping
  • Sjud  2 dl aprikosmarmelad tillsammans med 2-4 msk vatten. Låt svalna något och skeda försiktigt över pajen. Låt stå kallt före servering.
På väg ut till postlådan nu på eftermiddagen, så upptäckte jag något, men om det ska jag skriva i morgon.
  • "Livet har ingen annan mening än den vi ger det". Thornton Wilder 1897 - 1975. Amerikansk författare
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar