söndag 21 april 2013

Resa söderut

I dag har vi varit på en resa söderut, maken och jag. Vi startade efter frukosten och åkte gamla vägen genom Gagnef, genom Bäsna (och tro det eller ej - utan att besöka trädgården) sen for vi förbi Kupolen och vidare genom Spraxkya och mot Romme Alpin. Man förundras över hur man lyckats göra en så stor "alpin" anläggning mitt ute i ingenstans. 28 nerfarter finns det och hotellet är inte av det lilla slaget. Det var mycket snö kvar i backarna men jag såg att de hade kört sista dagen den 7 april.
Vi åkte till sommarstugan, drack en kopp medhavt kaffe och kollade så inget hänt med huset. Den sista etappen före målet blev över Grängshammar via Säter och så Hedemora och min syster.
Delar av byggnader murade av slaggsten
Vi stannade till en stund i Grängshammar och tog lite kort. Det är så vackert där med stora träd, gamla ruiner och vatten.
Den här gaveln är från det gamla kolhuset. Årtalet för den är 1857

Vatten var ju en förutsättning för brukets existens.
Grängshammars bruk härstammar från början av 1500-talet då det hette Grängshyttan och var silverhytta. Bruket ladet ner i slutet av 1800-talet då verksamheten flyttades till Ulfshyttan.
Markerna runt om det gamla bruket är fridlysta och den delvis
 bevarade anläggningen, räknas idag till en av Dalarnas
vackraste bruksmiljöer.
Hemma hos min syster blev vi bjudna på god middag och kaffe. Innan hemresan packade vi in en hel del grejor som hon städat undan. Jag ska prova att sälja dem på loppiset i sommar.
Jag fick också en ram med tillhörande delar. Jag har nämligen tänkt att jag skulle prova på att väva flamskt. Det får väl bli framåt vintern, och jag är inte ens säker på att jag klarar det men jag ska i alla fall prova.
Blåsippan (Hepatica nobilis) tittade upp utanför hennes entré..
...och Blåstjärna (Scilla bifolia)och
Krokus (Crocus vernus) blommade för fullt bredvid altanen
  • "Ingenting är så eländigt som en man som vet allting men ingenting kan".Matthias Claudius 1740 - 1815. Tysk skald
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar