fredag 9 maj 2014

Spännande upptäkter

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: "Google är fantastiskt"! I dag så pratade jag med en väninna i byn. Vi pratade om blommor och hon nämnde då Orientalisk Julros. Jag blev nyfiken och googlade naturligtvis.  På den förnäma sajten Wikipedia, kunde jag bland annat läsa följande om Julrosen:
Det finns flera myter kring julrosorna. Inom häxkonsten ansågs de ha förmåga att frambesvärja demoner. Julrosen (Helleborus niger) sägs ha fått sitt namn eftersom den första gången växte i snön där tårar från en ung flicka hade fallit. Hon grät för att hon inte hade någon gåva till Jesusbarnet i Betlehem. I grekisk mytologi använde Melampos från Pylos julrosor för att rädda kung Argos döttrar. Dionysos hade gjort dem galna så att de sprang nakna genom staden och skrek och grät.
Visst är det spännande? I alla fall tycker jag det Skrönor, myter och mytologi, det är intressant.

Det regnar idag och jag har ställt ut lite blommor för att de ska få känna på den friska luften och samtidigt bli avduschade vinterns damm. Jag tog också och "slängde" ner mina gladioluslökar som jag sparat sen i fjol och så skvätte jag ut lite vallmofrö. Det kliar i trädgårdsfingrarna.
Nu har jag gjort en bulldeg så det får bli eftermiddagens nöje.

  • "Bättre ett fat kål med kärlek, än en gödd oxe med hat." Ordspråk från Bibeln
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar