lördag 24 maj 2014

Linneskåp

Det blev en urladdning idag med åska och regn. Inte så väldigt ihållande men ändå tillräckligt för att temperaturen skulle sjunka några grader. Bara några grader men det känns ändå lite fräschare nu.

Jag ställde mig och strök och manglade tvätt och när jag lade in ett par kökshanddukar i mangeln, så slog det mig att den ena kom från min farmor. Den var märkt med MP. Maria Pettersson. Visst börjar den på att bli lite tunn i väven men jag tänkte på vad man var rädd om sitt linne förr. Både köks- och sängkammarlinne. Skåpen där linnet skulle förvaras var lite av en statuspryl, och när man öppnade skåpet så låg linnet ordentligt staplat, kanske med nån lavendelpåse emellan.
Då var det band på örngotten som man skulle vecka, antingen med en kniv eller med en liten veckmaskin. De veckade banden skulle ligga utåt så de syntes.
Ordning och reda i ett linneskåp
I dag så viker man nog bara ihop påslakanen och örngotten. Underlakanen - i alla fall de som är såna här "dra på lakan" går ju bara inte att vika ihop så de blir snygga. Ja tänk vilken tid kvinnorna la ner på linnet förr.

I dag började jag att titta och plocka lite i min "loppislokal", med andra ord ladan och jag har också gjort i ordning en del. Nu hoppas jag bara på att det ska bli uppehållsväder. SMHI är lite svajiga i sina prognoser men det är ju faktiskt en hel vecka dit.
  • "Den som talar illa om kvinnor, känner inte sin mor." ordspråk från Jylland
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar