torsdag 27 februari 2014

Magproblem

Jag har en orolig mage. Från att ha haft magkatarr när man stressade som värst till besvär med ett bråck på magmunnen och sen troligen IBS (irritabel tarmsyndrom) Det som är lite psykiskt påfrestande med magproblem, är att man hela tiden måste veta var det finns en toalett. Med åren har man lärt sig. Dels att kolla var dom finns men också att man lärt känna sin mage.

Det finns en "universaltinktur" som heter Svenskdroppar eller Swedish bitters. Jag har en flaska hemma och tidigare tog jag en skvätt när jag kände av gallan efter att ha ätit lite för fet mat. Efter min galloperation så har den blivit stående. Jag kom på idag (efter en lite besvärlig morgon), att jag kanske ska prova. Det kan väl inte bli sämre hoppas jag. 1 tesked tinktur i ett glas med vatten morgon och kväll. Jag ska testa!
Man kan göra såna här droppar själv om man nu inte vill köpa i en hälsokostaffär, och då är receptet som följer:
 Ingredienser i Svenskdroppar:
Aloe= 10 gram
Myrra= 5 gram
Saffran= 0,2 gram
Sennablad= 10 gram
Kamfer= 10 gram
Rabarberrot= 10 gram
Sittverrot= 10 gram
Manna= 10 gram
Theriak venezian= 10 gram
Spåtistelrot= 5 gram
Angelikarot= 10 gram


Örterna fylls i en 2-liters-flaska till-sammans med 1½ liter 40-procentig vodka. Denna tinktur får sedan stå 14 dagar på mörk och varm (20-25 grader) plats.
Flaskan skakas dagligen och innehållet silas efter 14 dagar och hälls upp på mindre flaskor.
Flaskorna förvaras sedan på sval plats och tinkturen är hållbar i flera år. Innan dropparna ska användas är det viktigt att flaskan skakas väl.

Själv håller jag mig till den enkla vägen. Jag köper en flaska.
  • "Bekymmer är som små barn, ju mer man pysslar om dom desto bättre trivs de." Douglas William Jerrold 1803 - 1857. Brittisk humorist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar