tisdag 18 februari 2014

Adligt påbrå

I dag fick jag reda på att jag - när jag gifte mig med maken - gjorde ett riktigt kap. Han har nämligen adligt påbrå! Långt tillbaka på 1730-talet levde en kvinna - Anna Andersdotter (släkt till makens far) - som gifte sig med en man som blev adlad Gyllenspetz. Det finns till och med ett adelsvapen.

Åja, det är längesedan och adlig glans är väl ganska förgänglig. Skit samma det är ganska bra att heta Hans i efternamn också. 

Jag kan inte vänta till april med att flytta in i vårt gamla sovrum. Det får bli av nu är solen börjar lysa tidigt på morgnarna. Det är så skönt att vakna av att solen lyser in genom fönstret. I dag så satte jag upp nya gardiner och sen blir det lite flytt undan för undan.
Katten Nils blir också glad. Han har känt sig så bortkommen när dörren varit stängd. Varje dag har vi fått öppna den och han har kunnat gå igenom allting inne i de två rummen. Nu blir det nog lugnare.
  • "Äkta adelskap är befriat från rädsla." Marcus Tullius Cicero 106 f. Kr - 43 f.Kr. Romersk talare, politiker och författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar