fredag 7 februari 2014

Liten sy-lektion

I dag var det en ledig dag. Inga förpliktelser alls. Skönt. Jag ringde och frågade om Yavanna vill komma till Hansgården, och det ville hon gärna. Vi började lite lätt med fika, sen bakade vi en rulltårta och medan hon slickade skålen, så gjorde jag i ordning en skinkstek som skulle stå inne i ugnen i 2 timmar. Naturligtvis var det Morbergs recept och när jag läste det så blev det lite kortslutning uppe i huvvet. Det stod att man skulle lägga på ett par kvistar timjan på grönsakerna som låg runt om steken, och jag sprang glad i hågen ut i blomrummet och klippte av två kvistar. Väl inne lade jag dom där de skulle ligga ...och kom i samma ögonblick på att det inte alls var timjan utan rosmarin som jag lade dit. Jag tror inte det gör så hemskt mycket. Det luktar då i alla fall himmelskt gott.

När steken nu stod inne i ugnen, så ägnade jag och Yavanna åt att sy. Jag hittade ett litet nybörjar-kit inne i Leksand i går och hon blev så glad. Vi började lite smått och det tog en liten stund för henne att förstå när man skulle sticka i nålen underifrån eller uppifrån men med lite hjälp, så gick det riktigt bra. Det var svårt att både sticka med nålen och hålla i arbetet, men övning ger färdighet sägs det så snart så sitter hon nog bredvid mig och syr själv när jag håller på med mitt.
På Yavannas tavla var det en häst.
När hon hade sytt klart hovarna på hästen, så var det dags för lunch. Yavanna älskar vit soppa och jag hade ju Blomkålssoppa kvar sedan i går, så vi ringde till mamma Malin och bad henne komma över på lunch. Sen gjorde vi lite våfflor att äta efter soppan. 

  • "En överraskning är den största gåva livet kan ge oss." Boris L. Pasternak 1890 - 1960. Rysk författare.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Tack för jättegod lunch!!��
    Du skulle se henne här hemma hur hon ska öva på att sy på sin tavla! Kul! Kram på er / Malin

    SvaraRadera