lördag 8 februari 2014

1:sta april känsla

I dag när jag läste morgontidningen, så undrade jag om jag tappat bort ett par månader och det var den 1:sta april. Anledningen till detta var att Gagnefs kommun har beslutat att de äldre som bor på ett äldreboende i kommunen, ska bli tvungna att betala sitt tolettpapper själva, liksom tvättlappar och duschsvampar.
Vad blir nästa steg? Mynttoaletter? En 5:a för varje toalettbesök? Det går ju åt vatten vid varje besök.
De gamla som nu av olika anledningar bor på äldreboende har under alla sina "aktiva" år betalat skatt och bidragit till välfärden åt de som nu sitter och beslutar såna här saker. Jag säger bara en sak: SKÄMS!!!!
I Siljansnäs stänger man 1 avdelning med 6 rum - nej, man stänger den inte för det skulle kosta pengar - man lägger den i malpåse, då kostar det inget!?? Så svarar i alla fall enhetschefen på Björkbacken. När man ställer frågan om det inte finns ensamma gamla ute i byarna som kanske skulle kunna tänka sig att komma och bo i dessa rum, så svarar hon att "det finns inte". Frågar man däremot annan personal, så har dom en annan syn. Det finns personer idag som känner sig otrygga hemma och mkt väl skulle kunna tänka sig att flytta in i ett tomt rum på ett äldreboende. Men det får de inte bestämma själva, utan det är biståndsprövat, vilket betyder att en helt främmande människa ska bestämma huruvida jag är så otrygg att jag måste in på ett hem.
De sätter hellre in MÅNGA hemtjänstbesök, än att få den gamla till ett ställe dit man slipper åka med bil.
När jag frågade om det inte blir dyrare med många hemtjänstbesök ute i alla byar - med långa färdvägar (bränsleförbrukning) och lång tid där personalen "bara" sitter i en bil, så säger de att det blir billigare än att ha de gamla på ett ställe. JAG FATTAR INGENTING, så jag frågar om de inte har nån miljöpolicy där bilåkandet tas upp. "Vi pratar överhuvudtaget inte om miljö", svarar en av dom som jobbar inom anhörigvården. Mycket konstigt.

Om jag inte blev så trött på allt "tuggande" inom politiken, så skulle jag börja jobba politiskt igen, men det betyder att jag måste sitta på en massa möten och lyssna på folk som bara älskar att höra sin egen röst. Det utsätter jag mig inte för igen.

Ja, nu har jag fått lufta mig lite. Det blir så här ibland med mig. Hoppas ni har stått ut, ni har då åtminstone kunnat sluta läsa och släckt ner sidan om ni ansett att jag blivit tjatig.

  • "Ångesten äter själen". Rainer Werner Fassbinder 1945 - 1982. Tysk filmregissör.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar