fredag 26 juli 2013

Vägbro och torrfläcksjuka

I morse när jag öppnade min mejl-box, så hittade jag ett brev från de drabbade personerna nedströms bron i Almoån. De har skickat en skrivelse till Trafikverket angående bygget av en ny bro, och har fått svar att man håller på att skriva handlingar för den här bron, som sen ska gå ut för upphandling, och att bygget av en ny bro kan komma igång i början av nästa år. Det ser alltså ut som det är på gång, även om det dröjer.

Jag förberedde mig för regn idag. Förmiddagen var kvav och jag tyckte att det var lika bra att plocka av de svarta vinbären. Sonhustrun och hennes svägerska skulle komma och plocka, men eftersom det verkade bli regn, så gjorde jag det istället. Nu finns det att hämta här i Hansgården.
Årets skörd av svarta vinbär

Jag vet att dom är nere vid storsiljan och badar på dagarna och det är väl bäst de passar på medan det är väder. Barnen behöver få vara ute i solen och bada innan de börjar skolan igen.

Såg att delar av södra Sverige hade fått enorma mängder med regn under åskvädret i går. Det är ju risken det när det håller på och laddar upp så här länge. Visst behöver vi regn, men inte 60 mm i en störtskur.
Jag tog upp min potatis i går. Bladen började få fläckar och jag sökte på nätet och såg att det kan bli sådana fläckar om det är torrt och hett. Det heter "Torrfläcksjuka eller "early blight".
Fläckar på potatisblasten
En alldeles lagom, fin skörd av potatisen Amandine
Torrfläcksjuka kan jag också konstatera att vi fått på våra gräsmattor.
Här knastrar det när man går
  • "Folk har en slags besatthet. De vill att du ska vara som 1969. Det vill de, för annars åldras dom med dig. Det är väldigt själviskt, men det är förståeligt". Mick Jagger. Engelsk sångare i gruppen Rolling Stones.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar