måndag 1 juli 2013

Gamla kort

I går kom jag på lite tidningsurklipp i en skrivbordslåda. Tänk vad tiden går.
Det här är från invigningen av Siljansnäs Elljusspår. Året kommer jag inte ihåg, men jag hade precis inlett min politiska bana och därför fick jag vara med och representera Centerpartiet. Back Erik Johansson, jag och Klas Sarén vann över Socialdemokratiska partiet.

Ovanstående kort är från 1970 (tror jag) och taget på en dressyrkursavslutning i Laknäs. Vi hade inte flyttat till Almo ännu, utan bodde i den lilla byn Lycka utanför Leksand. Tyvärr, så hade Arro, som hunden hette, haft en taskig barndom och när vi tog över honom då han var 1,5 år, var vi  den tredje ägaren. Hans hetsiga humör gjorde att han fick komma till hundhimlen året efter.
Dotter Kristina längst till höger
De här och bilderna är tagna i samband med att Leksands kommun byggde en förskola granne med kyrkogården. Det var många äldre som protesterade och menade att barnen skulle fara illa av detta, för de skulle ju kunna få se en begravning och det skulle inte vara så bra och de skulle kunna ta illa vid sig. Året är 1975
Dotter Kristina med axelväska
Alla dom här barnen intervjuades och av svaren kan man utläsa att ingen var förskräckt över den nya förskolans placering. Den glade killen på bilden sa bland annat "Det är väl inget särskilt med att ha en förskola vid en kyrkogård". Vår dotter var av ungefär samma uppfattning: (farmor och farfar som hon refererar till är makens farmor och farfar)


  • "Av jord är du kommen och av jord skall du åter bli". Bibeln
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar