tisdag 23 juli 2013

Bär


Det är bärtider. Vi har inte varit ute i skogen men jag har plockat av en del från svarta vinbärsbuskarna. Ca 8 dl frös jag in för att ha till matlagning och resten av det jag plockade la jag i syltgrytan. Jag hade 5 liter bär från i fjol i frysen och där hittade jag också 2 liter körsbär. Jag slängde i alltihop i grytan och kokade saft på alltihop. Nu står den och rinner i sildukar och så får jag röra i socker och hälla på flaskor senare i eftermiddag.
Maken han har gått ner i jordkällaren. Han skall kalka väggar och tak och det passar ju alldeles ypperligt när det är så varmt ute. Själv ska jag gå ut och plocka hallon - lite senare. Det brukar bli små skvättar varje dag eftersom de mognar så olika. En del äter vi med mjölk och en del gör jag hallonpajer av. Det är så bra att ha i frysen om det kommer främmande. En del fryser jag in och sparar.
Skogsbären får vara i år, förutom lingon som vi måste ut och plocka senare - om det finns några. Kanske torkar dom av. Vem vet.
I dag gick dom ut i radion och varnade för värmen. Det är främst i södra Sverige som man inlett ett projekt för att minska dödligheten vid långvarig värme, främst hos gamla och sjuka. Bra initiativ!


  • "Människans önskan om rättvisa gör demokrati möjlig, men människans benägenhet till orättvisa gör demokrati nödvändig". Reinhold Niebuhr 1892 - 1971. Amerikansk teolog

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar