söndag 7 juli 2013

Under "fikonträdet"

Alldeles i början av mina/våra besök på den grekiska ön Spetses, så kom jag i kontakt med en dam som - liksom jag - hade förälskat sig i ön. Hon var konstnärinna och bekant med en man som hette Sture Linnér. Sture Linnér - tidigare svensk FN-ambassadör, en av sveriges främsta greklandskännare - var gift med en kvinna från Athén och hade ett sommarhus på Spetses.
Nåväl, hon var väldigt stolt över sin vänskap med honom (hon hade bland annat figurerat i en bok "Min odyssé" som han skrivit) och ville gärna visa oss hans sommarhus. Hon tog oss med in i en av de smala gränderna och gick fram till en gammal träport som hon låste upp. Där inne på gårdsplanen stod ett enormt Fikonträd. Trädgården var så där lagom vildvuxen och boningshuset var ett ganska litet vitt traditionellt grekiskt stenhus. Jag blev förälskad direkt. Tänk att kunna sitta/ligga under fikonträdet och bara njuta av skuggan.
I brist på Fikonträd. så får det bli Äppelträd.
Förmiddagsfika passar bra här i skuggan en dag som idag.
Vi pratade om den där händelsen när vi fikade i dag och både jag och maken känner att vi börjar få lite längtan till Spetses. En ö som vi besökt så många gånger, där vi har många bekanta men som det nu är 6 år sedan vi sist besökte. Få se när nästa besök kan bli.

Riddarsporrar(Delphinium consolida)
Jag har fått några konstiga utslag på min ena arm. Kliar inte men har funnits där i över 2 veckor nu. Funderar på att söka tid hos distriktssköterskan om inte nån av mina bloggläsare kan tipsa mig om vad det kan vara. Utslagen/märkena, finns inte någon annanstans än just på övre halvan av den högra armen.
Jag skördade den första gurkan i dag. En minislanggurka som inte ska bli längre än 10 cm. Godis att knapra på.
Blandat & Gott
  • "Om jag visste att världen skulle gå under i morgon, skulle jag ändå plantera mitt äppelträd idag" Martin Luther King Jr. 1929 - 1968. Amerikansk medborgarrättskämpe och icke-vålds förespråkare.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar