onsdag 10 juli 2013

Snabbt besök

Vi var till våran sommarstuga idag. Tyckte det passade bra att sitta och åka bil, eftersom det var lite mulet och kyligt. Maken skulle kontrollera en packning i en vattenkran. När vi kom fram så höll  vi inte på att hitta nerfarten till garaget för det hade kommit upp så mycket sly. På ett år! Det går snabbt ibland. Maken fixade kranen och jag letade kantareller men det fanns inga - ännu. Före maten så tog maken lien och slog bort slyet så nu ser det riktigt skapligt ut.

Min syster är på semester på Inlandsbanan och Hurtigrutten men när hon kommer hem om en vecka, då ska hon bo där i stugan i ett par tre veckor.
Vi satt på verandan och festade på Njalla-bröd och grillad kyckling till lunch och efteråt när jag tog hand om disken, ja då hade jag den här utsikten:
Vi bestämde oss för att åka hem över Grängshammar, Silvberg, Hovgården och Romme. En väg som man inte åker så ofta. När vi passerat Silvberg och åkt genom skogen några kilometer så öppnade sig landskapet och det blev jätteljust. Det var de här åkrarna som bidrog till det.
Rapsfält så långt ögat nådde - nästan. Oj vad vackert det var. Vi fortsatte genom Romme och stannade till vid Stora Tuna kyrkas minneslund. Jag hade tagit med mig en Ros och några Clematis som jag satte i en vas. Det var otroligt vackert runt om vid kyrkogården och det luktade så gott. Det var Schersminbuskarna som blommade för fullt.

På hemvägen sen, så kom vi inte ihåg förrän försent att det var asfaltering mellan Gräv och Insjön (när vi åkte dit, ja då kom vi ihåg det och åkte över Djura och Gagnef) så då satt vi i bilkö nästan 45 minuter. Lagom kul.

  • Jorden kan du inte göra om. Stilla din hetsiga själ. Endast en sak kan du göra: en annan människa väl". Stig Dagerman 1923 - 1954. Svensk författare och journalist.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar