måndag 15 juli 2013

Skettrostar eller Björktrastar

Idag ställde jag in mina tomater i växthuset. Tidigare hade jag bara gurka, basilika, chili och paprika där, men nu upptäckte jag att någon fågel (jag misstänker skarpt Björktrasten), har varit och ätit på en av de tomater som hade mognat. Eftersom det är fler tomater på väg att mogna, så vill jag inte riskera att få dom uppätna också. Makens krig mot skatorna, har nu också utökats med mitt mot skettrostarna. Det är klart att ett rikt fågelliv är härligt, men det får ändå vara måtta på det hela.
Skettrost, Björktrast (Turdus pilaris)
Läste just ett par recept där en av ingredienserna är just Björktrast. Vad sägs om:
  1. Sallad på Björktrast med grillad sparris och rödvinssmörsås
  2. Björktrast med kanelsås och snömos smaksatt med rosenvatten
Nej, inte tycker jag det låter speciellt  gott. Recepten finns på SVT:s sidor om programmet "Historieätarna".
Tacka vet jag Grekiska biffar gjorda på älgfärs, men det kanske man sitter och äcklar sig åt om ett par hundra år.

  • "Om folket inte har bröd, kan de ju äta kakor". Marie Antoinette 1755 - 1793. Gift med Ludvig den XVI av Frankrike
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera