lördag 6 juli 2013

Sommar i Almo

I går kväll kom det en rejäl skur. Min tvätt som inte hade torkat tidigare blev nu sköljd en gång till. Regnet fortsatte en bit in på natten men sen klarnade det upp och i morse så möttes vi av en strålande sol och en blå himmel. Sommar!
Jag hittade ett litet köksbord från min barndoms kök på Tångringsgatan i Borlänge. Det stod ute i vårt härbre. Det passade jättebra på verandan så där slapp maken i från den uppgiften - att snickra ett bord.

"nya" bordet
På min promenad bort till sonens hus där jag skulle släppa ut katten. kände jag den där härliga doften av nyslaget hö. Den som arrenderar våra åkrar har varit väldigt dålig på att slå dom tidigare. För det mesta så har det blivit slaget sent på året och sen sönderkrossat med en hackmaskin. Ingenting har tagits tillvara. Men i år så förvånades vi en dag över att det blev slaget på ordinarie tid, så nu efter regnet så luktade det så gott plus att det ser ut som det ska göra på landsbygden den här tiden på året.
Jag sa till maken att egentligen så skulle vi sätta upp några hässjor och sen sätta upp pilar med texten "Fornminne" på, för idag är det sällsynt med sådana, det finns desto fler stora vita säckar i stället.
Tänk vad vi jobbade med hö under den tid som vi hade djur, slå, hässja, köra hem och slänga upp på skullen.  Sen kunde.vi känna oss nöjda när vi fått in det - torrt och fint. Därefter brukade det bli varsitt besök hos kiropraktorn.
Väl hemma hos sonen så blev katten Singha jätteglad över att få komma ut och medan jag rensade barnens lilla grönsaksland, så sprang hon in i gräset och kom fram med en "leksak". En ödla. Jag tror inte att hon åt upp den, men lekte med den det gjorde hon i alla fall.

katten Singha och......
......hennes lilla leksak

Titta vad vackert veckad den här rosen är, den heter
"Hope för Humanity" och är en Kanadensisk buskros
  • "Man har aldrig roligare än man gör sig". Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar