lördag 20 juli 2013

Trädgårdsdags

Det finns en kvinna här i Almo som har en så fin trädgård. Gull-Britt Goth heter hon och idag hade hon trädgårdsvisning. Det var mycket folk där och med all rätt berömde henne för hennes trädgård. Hon lägger naturligtvis ner enormt mycket arbete med både rensning och ansning av alla de slag. Hon är även försöksodlare åt Rosensällskapet och jag var runt och tittade på några sorter. Jag håller mig nog ändå till de sorter som är prövade och godkända för odling här i vår klimatzon.
Hon hade annars en Marton (alpmarton tror jag) som var enormt vacker och som skulle vara fin i Hansgårdens trädgård.
Alpmarton (Eryngium alpinum)
Solen skiner från en nästan molnfri himmel men i Insjön hörde jag att de fått regn. Inte undra på att flugor och bromsar är så envisa.
Maken fick sin andra skata idag så nu ska väl de andra hålla sig lugna ett par dagar. Annars har det nya värpredet börjat att fungera riktigt bra. De nyvärpta äggen rullar undan och in under ett lock så skatorna inte hittar dom  - ännu är väl bäst att säga.
Förmiddagen har jag annars ägnat mig åt att komponera ihop en fotobok som jag ska skicka ner till våra vänner på Spetses i Grekland. Vi har ju varit hos dom ett flertal gånger så jag tänkte bjuda dom till Hansgården med hjälp av lite kort.

  • "När jag leker med min katt, är det då katten som är min leksak, eller är det jag som är kattens"? Michel de Montaigne 1533 - 1592. Fransk ämbetsman, filosof och essayist.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar