måndag 29 juli 2013

Sjösättning

För ett år sedan tog vi hem den båt som låg på land vid vår sommarstuga. Vi körde den till sonen men i fjol blev det inget gjort på den. I år har han emellertid gjort den grundligt ren, slipat och målat. Maken har snickrat till ett nytt akterstycke att fästa motorn i. I dag var det dags för sjösättning. Sonen och maken for ner till Almo hamn och sjösatte. De satte i motorn drog ett par gånger i snöret och så startade de för en kort tur ut på Alviken. En fantastisk motor. Jag vet då inte hur gammal den är men jag skulle nog säga jättegammal. Den har stått i en snickarbod vid sommarstugan och inte blivit körd på många år. För ca 5 år sedan lämnade vi in den för genomgång och byte av packningar m.m. sen har den stått igen, och så startar den på andra rycket. Otroligt. Namnet? Evinrude!.

Jag berättade just för maken vad mycket roligt jag hade med båten när jag var liten. Jag "rodde" drag, eller var ute och lekte upptäcktresande, och inte hade man flytväst på sig heller. Vi bodde ju vid sommarstugan, precis vid vattnet, så man tillbringade ju mesta tiden det var vackert väder, i vattnet. Ja jag var nog ett riktigt blötdjur. Då. Nu vill jag helst ha strand så jag kan gå ut i vattnet och det ska helst vara några grader över 20.

  • "Jorden producerar tillräckligt för att tillfredsställa alla människors behov, men inte deras girighet". Mahatma Gandhi 1869 - 1948. Indisk politiker och andlig ledare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar