måndag 8 juli 2013

Rämmil

Så där ja. Sent omsider så kommer jag mig för att sätta mig ner vid datorn. Efter en ganska kylig dag, så blev eftermiddagen och nu kvällen sådär underbart sköna som bara svenska sommardagar kan bli.  Samtidigt som värmen kom tillbaka, ja då fick jag för mig att jag skulle städa ur ett rum i ett härbre som vi har på tomten. Byggnaden kallas egentligen "buda" och är ett tvåportshärbre. Riktigt gammalt.
Buda
Innanför den ena porten har vi en del "rämmil" och innanför den andra porten och uppe på det övre etaget, så finns det ännu mer "rämmil". Rämmil är ungefär detsamma som bråte och kära nån vad man sparar. Gamla skridskor, pjäxor, slalompjäxor, ett tält som luktade "caramba" och mycket mycket mer. Jag hittade en sån där mössa som samerna har. Den köpte jag nån gång i mitten på 1960-talet när vår skolklass var på skolresa till Riksgränsen. När jag lyfte upp den från lådan där den låg, så höll den stora tofsen på all falla i småstrimlor. Mössen hade byggt bo i den och det var både plastbitar och bitar från gamla Konsumkassar inuti.
 Nu har jag ställt i ordning säckar och kartonger som jag ska ta med till återvinningsstationen i morgon sen har jag paketerat limpor som jag bakade i förmiddags, hängt upp lite tvätt och plockat ur diskmaskinen. Nu ska jag ta en kopp kaffe och sluta för dagen.


  • "Det är bara idrottsmän och dumbommar som hoppar över där gärdesgården är som högst" Jesper Klein 1944 - 2011 Dansk skådespelare och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar