onsdag 24 oktober 2012

Oppsittu med kladdkaka

Välkommen till Hansgården

I dag så var det första dagen för höstsäsongen när vi Almo-damer hade vår oppsittu. Vi började här i Hansgården och jag bjöd på en Citronkladdkaka som serverades med vispgrädde. Den var jättegod och lite omväxling till Chokladkladdkaka. Jag hittade ett recept som var på 350 gram smör - onödigt mycket tyckte jag men jag upptäckte nu när jag letade en bild på nätet, att det finns recept med betydligt mindre fett. Det kommer här: (receptet kommer från www.kokaihop.se)
1 st citron
150 gram smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
GÖR SÅ HÄR
  1. 1. Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en form, ca 20 cm. Smält smör och låt svalna.
  2. 2. Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet.
  3. 3. Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter.

  4. Recept: Syrlig citronkladdkaka
Det är trevligt med dambesök och dagen till ära, så dukade jag med porslin som kommer från min mamma. Normalt så dricker man ju ur muggar nuförtiden men ibland kan det vara kul att vara lite nostalgisk. Kände också att mamma var med på ett hörn. Hon var ju av den generationen att det skulle vara kafferep med jämna mellanrum, då man dukade upp med finporslin och 7 sorters kakor.

Blommor och blad från trädgården i en rostig prinsesskrona
I dag kom min ros, så nu är den planterad och jag väntar bara till nästa sommar för att få se den blomma. Dillpionfröna som stått varmt ett tag står nu inne i kylskåpet där de ska luras att tro att det är vinter. Hoppas de går på det.

  • "Musik skapar en form av njutning, vilken den mänskliga naturen inte klarar sig utan". Konfucius 555 f.Kr - 479 f.Kr. Kinesisk filosof och religionsstiftare
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Låter jättemumsigt! Synd jag missade den! Förkylningen håller i sig det var länge sen jag hade en sån förkylning.
    Kram Susanne

    SvaraRadera