söndag 21 oktober 2012

"Blindresa"

Grått och trist
Efter att vi varit i sommarstugan och stängt för vintern, så började maken fundera på om han släckt ljuset i snickarboden. Tankarna kunde inte släppa, så i morse så tog vi och åkte ut till Flaxan än en gång - bara för att konstatera att det var släckt. Nu kan han släppa den tanken. Skönt. Vi passade på att åka ut till minneslunden i Stora Tuna kyrka och tände ett ljus för min mamma och pappa.
men här var det väldigt vackert
Det var blött och otrevligt men det var så många vackra blommor i det lilla vattenhålet som finns där. Jag trodde att de stängt det för vintern, men det har ju varit ganska varmt så inget har frusit. Men nu står det nog inte på.
Min granne Göran verkade lite fundersam på kyrkans verksamhet, i en kommentar till gårdagens blogg. Jag vet inte om han tyckte det var positivt eller negativt det vi hade gjort. Själv tycker jag det är positivt. Svenska kyrkan behöver närma sig folket i lite andra former än enbart i kyrkorummet. Kan man träffas under vardagliga former samtidigt som man får lära sig att komma till ro i sig själv utan predikningar och tråkiga psalmer - som ofta ligger i så höga tonlägen så ingen kan sjunga med - ja då tror jag man är på rätt väg. Många ser kyrkan som nåt "stelt och tråkigt". Där har frikyrkoförbunden kommit mycket längre. Där finns det en helt annan gemenskap och sammanhållning.

  • "Universums djup är oss mer bekant än djupet av vår egen själ" Carl Gustav Jung 1875 - 1961. Schweizisk psykolog
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Visst är det positivt att kyrkan söker sig nya vägar ut bland folket. Det är en förnyelseprocess de kommer att få jobba med länge. Din erfarenhet var intressant.

    SvaraRadera