torsdag 11 oktober 2012

Gudhem

Än har då inte "rekordkylan" kommit, jag tror inte ens att det var minusgrader i natt. Nåja jag väntar bara på att min nya rosenbuske "Gudhem", ska komma sen får det väl bli kallt för min del. Vi kommer ju inte i från det i alla fall - Tyvärr.
Så enkel men så vacker
Rosen Gudhem härstammar från medeltiden och man tror att den växte vid nunneklostret i Gudhem redan på 1100-talet. Rosen - en albaros, blommar tidigt och doftar citron och äpple.
Platsen Gudhem ligger mellan Vänern och Vättern, vid Hornborgarsjön, och den gamla klosterruinen finns kvar.
Ganska vackra de här också. Mina paprikor som visar
att de bli gula!

Så här såg min Jordärtskocksodling ut. Inte mycket
för världen kanske, men det räcker.
De skockor som jag skördade i går blev i tillagad och fryst form, stommen till 3 soppkok på 1 liter/soppa och 2 potatisgratänger. (Grantängen är jättegod till bla Fläskfilé)

"Stalagmit" av is

Till sist dagens älgresultat: 2 kalvar (dom byttes mot de 2 vuxna som var kvar) så nu är alltså jakten slut för i år.

"Jag föredrar en behaglig last framför en tråkig dygd". Jean Baptiste Moliére 1622 - 1673. Fransk dramatiker.

Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar