fredag 12 oktober 2012

Opp Amaryllis!


Så var det då dags. Första snön kom dalandes i morse och maken kunde glatt konstatera att han inte behövde gå ut i skogen och sätta sig. STOORA snöflingor  som lade sig som blöta laddor på gården. Det höll som tur var inte på så länge, sen blev det bara blött.

I går fick jag mina Amaryllislökar som jag beställt. Jag har satt dom med rötterna i vatten och dom ska nu stå så till i morgon då dom ska planteras i jord och ställas varmt och gärna med en strut över. Inte för mörkret som jag har trott, utan för att öka luftfuktigheten. Drivningstiden är normalt 6-7 veckor om temperaturen ligger runt 22 grader. Jag får väl ställa krukorna nära ett element.
5 st. stora Amaryllisknölar blev det

Var in till Leksand och Granngården på förmiddagen. Fåglarna ska väl börja få tillskott så småningom. Dom brukar vara alldeles vilda efter talgbollar så här i början av vintersäsongen och det kan dom nog behöva.
I kväll får jag en ensam myskväll eftersom maken ska äta middag tillsammans med älglaget. Då gör jag en brasa i kaminen och sätter mig i fåtöljen med en filt över benen och läser en tidning eller broderar lite. Ingen TV utan tyst och skönt.

  • "En TV-apparat är som en brödrost: man trycker på en knapp och samma sak dyker alltid upp". Alfred Hitchcock 1899 - 1980. Brittisk filmregissör
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar