onsdag 27 november 2013

Struvor

Det infinner sig ingen jul/adventskänsla hos mig. 6 grader varmt ute och ingen snö. Maken tog 4-hjulingen och körde hem det första lasset ved från skogen. På det viset är det ju perfekt med en snöfattig vinter. Förr kunde vi ta hästen och köra hem lass på vintern. Vi köpte en snöskoter för många år sedan. En riktig arbetsmaskin. Maken skulle ha den till att just köra hem ved. Den maskinen höll på att göra honom tokig mer än en gång. Om den inte grävde ner sig och släden med ved på, i snön, så stannade den bara och vägrade att starta.
Då fick hästen hoppa in som bogserare och jag kan lova att det såg kul ut när maken kom körande med hästen och med snöskotern på släp. Nej den maskinen blev snabbt bortkopplad från allt arbete och den stod inne i en lada i många år innan vi hittade en intresserad person. Han mekade både länge och väl och jag tror att han fick igång den till slut.
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att köra snöskoter. Vi hade ju draghundar (grönlandshundar) som vi körde med. Det var härligt. Man hörde bara hundarnas flämtande och slädens medar mot snön. Härligt!
Jag var uppe i fjällen och körde tillsammans med några andra en vårvinter och jag kommer ihåg att vi var på väg uppför en fjällsida när vi möter ett gäng med skotrar. De vek inte en tum ifrån leden utan vi fick styra ut hundarna och det är inte alltid det lättaste.

I alla fall så tog jag och bakade en sats med struvor i eftermiddags. En god kaka och lätt att göra. Synd bara att det gärna osar i och med att man friterar dom.
  • "Alla sångare har ett fel gemensamt. När de är hos vänner och ombeds att sjunga, då vill de inte, när man inte bett dem, så slutar de aldrig." Horatius 65 f.Kr - 8 f.Kr Romersk skald.
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Ett härligt Horatiusuttryck. Jag känner igen mig. Sjunga gör man på inspiration inte på tillsägelse.

    SvaraRadera