torsdag 21 november 2013

Mörkt men mysigt

Mörkret är kompakt utanför fönstret men i köket sprakar det i vedspisen. Katten Nils har lagt sig i soffan på fårskinnet under luftvärmepumpens varma utblås. Det är riktigt mysigt - inomhus. Utomhus känns det som om det skulle kunna bli snö. Det är riktigt gråkallt.
Jag tänker på de stackare uppe i norrland som ännu inte fått tillbaka strömmen efter stormen. Fy vad jobbigt - och kallt också - om man inte har någon annan värmekälla än det som går på ström.
Egentligen borde det ingå i svensk byggnorm, att det ska finnas en alternativ värmekälla i nybyggda villor. Ved finns ju och få tag på de flesta mackar idag om man inte kan köpa av nån och ha ett litet lager.
Jag ska inte skriva mer i dag för nu ska jag koka mig varm choklad och smaka på limpan som jag bakade i går - Sirapslimpa. På den tar jag nog några ostskivor trots att osten ska vara så skadlig för miljön. Ja dra mig på en liten vagn. För ett antal år sedan så byggde man upp timmerterminaler bredvid järnvägen för att man skulle frakta allt timmer på räls, allt i miljötänkets anda. Nu är dessa terminaler nedlagda (de flesta i alla fall) och timret skjutsas än en gång på landsväg.  Nu skyller man miljöförstöringen på korna så alla vi som gärna äter ost, dricker mjölk och äter nötkött, ska gå omkring med dåligt samvete.

  • "Det är spännande att få ta sig an en riktig kris, som Falklandskrisen, när man under halva sitt politiska liv har sysslat med så tråkiga saker som miljön."  Margaret Thatcher 1925 - 2013. Brittisk premiärminister
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid!
    Vad fint och roligt du skriver: )
    /Katarina

    SvaraRadera