onsdag 20 november 2013

Kallgrader

Minus 6,9 grader i morse. Fullmåne på väg ner. Jättehärligt!
Visst är det konstigt. Man gnäller när det är för kallt och man gnäller när det är för varmt. Egentligen är det ett jäkla gnäll på vädret hela tiden, men i förmiddags kändes det friskt och skönt i luften. Precis som det ska vara när det är vinter. Vår granne Göran ringde från Indien och ville att jag skulle hjälpa honom med en sak. Det är ju också någonting som är fantastiskt. Han hörde mig perfekt och jag hörde honom nästan perfekt. Ibland lät det som han var på väg att drunkna i Indiska Oceanen, men om man tänker på avståndet.....det är ju faktiskt en bra bit.
 Det var "oppsittu" på förmiddagen tillsammans med några "bykäringar" och efter lunchen och en stunds vila så tog jag och bakade. Nu blev det de sista kakorna som ska vara med på försäljningen på lördag, och sen blev det tre limpor och en sats saffransskorpor.
Jag kom att tänka på när jag var i Schweiz och jobbade. Överste von Schinkel var förtjust i kakor och liknande och när jag bakade "Bakpulverskorpor", då kunde han inte hålla fingrarna i styr. Han kunde inte ens vänta tills de hade torkat riktigt. Men man är ju alltid lite mallig när någon visar uppskattning för det man gör, så han fick väl hålla på. Sen tordes jag nog inte säga ifrån heller, om jag ska vara ärlig.
På senvåren skulle han och Ulf Spendrup segla en båt från Hamburg till Stockholm och då bunkrade han upp med skorpor. Jag kommer inte ihåg hur många satser han skulle ha med sig, men nog var det minst 3. Det var egentligen meningen att jag skulle ha följt med och lagat maten ombord, men frun i huset behövde mig hemma för hon skulle få besök. Och när jag ser en sån här bild, då inser jag att det var nog det absolut bästa för min del - även om jag var lite sur vid tillfället.



  • "Åh, vad jag längtar till de svenska årstiderna och till makaroner och korv." Mami Ariani. (väninna från Bali)
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar