lördag 1 juni 2013

Nedstämdhet och sjukvård

Har pratat med min väninna i Grekland i dag. Tyvärr är det så att man blir lite nedslagen när man hör henne berätta. Ungdomsarbetslösheten (64% ungefär) gör så att ungdomarna inte har nån framtidstro alls. De vill inte skaffa sig pojk- eller flickvän, de bor hemma hos föräldrarna till långt upp i åldrarna. Flera försöker att ta livet av sig i ren desperation.
När jag har pratat med henne, så tänker jag på hur bra vi har det egentligen. Vi gnäller över regeringen och över a-kassa och f-kassa men jag tror nog att vi har det riktigt bra i jämförelse. Hon berättade att hon sett fram emot att få ut sin ihopsparade pension nu när hon blir 60 år. Då visar det sig att försäkringsbolaget som hon sparat i har tvingats köpa aktier i nåt bolag som den grekiska staten har - och det är inte värt nånting idag.

I dag har maken tagit ut de små fönstren på övervåningen och jag har börjat måla. Utomhus gick det inte att stå på förmiddagen för det var över 30 grader varmt. Jag stod inne i makens snickeriverkstad istället där var det svalt och skönt. Några åskväder gick runt om oss och på vissa ställen mot Leksand, fick de rejäla skurar med regn/hagel. Här i Almo har det kommit några droppar.
syster Ingrid
Jag fick också leka sjuksyster här på eftyermiddagen, då vårt äldsta barnbarn Edvin slirade med sin cykel  och tog emot smällen mot marken med sitt knä och ena armbåge. Syster Ingrid gjorde ett par fina omläggningar och han tyckte själv att det gick bra även om det sved lite.

  • "Sparsamhet är den dygd, men den bör utövas av förfäder". Falukuriren
Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Så ni har börjat konkurrera med min värme här nere i Kerala!

    SvaraRadera