torsdag 13 juni 2013

Fint regn

I dag har det kommit regn. I går eftermiddag så kom molnen. Stora och svarta var dom och jag fick bråttom att klippa det på gräsmattan som fortfarande var grönt. Sen försvann molnen och i morse vid 4-tiden så såg man inte ett moln på himlen och solen var på väg upp. "Jäklar", tänkte jag, "nu gjorde jag väl så ännu mer av gräsmattan torkar bort". Men, SMHI fick rätt. Regnet kom, så vid 7 så hade det börjat så smått. Och smått har det fortsatt hela dagen (fortsätter ännu). Ett fint stilla regn som hittills gett 11 mm.
Det som är lite synd med dagens regn, är ju att det just idag också är skolavslutningar. Inne i Leksand var det fullt med förhoppningsfulla lågstadiebarn som var så finklädda. En del hade varit förståndiga och satt på sig strumpor, medan andra såg riktigt blåfrusna ut. Men fina var dom.
Tänk vad skönt att få sommarlov. Jag kan nästan känna den där känslan. Förväntan - och bara tankar på lek och bad, för att sen mot slutet av sommaren bytas ut i - förväntan på den "nya" klassen och kanske på den nya fröken eller magistern.
Jag har också förväntan i dag. Vi ska nämligen hämta 10 nya hönor i morgon. Vi hämtar dom i Rättvik, men de kommer från Örnsköldsvik. Vi ska hämta dom på morgonen, och på eftermiddagen är vi bjudna till sonen med familj. Då blir vi bjudna på mat och så har vi med paket till barnen. Eftersom de inte firar jul eller födelsedagar, så brukar dom fira när barnen slutar skolan istället. Barnen ser ju fram emot det naturligtvis och det ska bli spännande att bland annat se 4-åriga Yavannas min när hon får sin rosa cykel.
Hon var här en stund i går, och vi "spelade" badminton. Hon råkade hitta bollen med en riktigt hård träff, och jag tyckte det var bra gjort. "men du förstår väl farmor att nu när jag är 4 år, då kan man spela badminton". Det är klart man kan.


  • "Kan man gå kan man dansa. Kan man tala kan man sjunga". Ordspråk från Zimbabwe
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar