torsdag 6 juni 2013

Svenska Flaggans dag......

.....eller Sveriges nationaldag. Jag måste erkänna att jag aldrig firat den dagen på nåt speciellt sätt. Nu efter det att det blivit en helgdag, så kanske det känns lite festligare än tidigare men.....jag vet inte. Jag är - för det mesta - stolt över mitt land, och anser att det är ett fantastiskt land att bo i.
Jag har i och för sig inte så mycket att jämföra med, men jag har väl sett på TV en del. Visst det finns många vackra länder i världen, men jag vill nog begränsa mig till att "bara" besöka dom och sen åka hem till trygga Almo igen. Inga krig, ingen svält, ingen terrorism, inga naturkatastrofer - utom då förstås när bron över Almoån rasade på grund av extremt mycket nederbörd. De 4 årstiderna bidrar ju också till att man trivs - trots alla klagovisor på vintern.
Jag hade en tjej från Bali, som jobbade på Dalecarlia i flera år. När hon hade flyttat hem till Bali, gift sig och fått barn, så skrev hon en gång att "jag längtar till de svenska årstiderna och jag längtar efter falukorv och makaroner", och då nämns ofta Bali som ett paradis på jorden.

Jag och maken åt lite god mat till lunch med jordgubbar till efterrätt. Det blev väl så vi firade att det var helg. Ja, maken hissade förstås upp den svenska flaggan i majstången, i morse och där har den vajat så fint hela dagen.

  • "Patriotism? En blandning av egenkärlek och fördomar". Francois-Marie Arouet de Voltaire 1694 - 1778. Fransk filosof och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar