torsdag 20 juni 2013

Tyysssstnad

I förmiddags när jag höll på att städa av brokvisten bland annat, så slog det mig plötsligt att det var alldeles tyst runt omkring mig. Någon enstaka fågel - jovisst, men inga ljud från bilar, gräsklippare eller annat. Plötsligt bröts tystnaden av - en Gök som sjöng/ropade. Så intensivt. Visserligen var det en södergök men man ska kanske inte tänka så mycket på de gamla uttrycken. Den satt riktigt nära lät det som. Men visst är det otroligt, att man har förmånen att få bo så att man kan registrera både tystnad och fågelkvitter. Ja, jag måste då säga att få bo här i Almo, det är en sann fröjd och något att vara tacksam över.
En midsommarbukett plockad i trädgården
Hela dagen har nu gått i småplockets tecken. Piffat till i köket och piffat till på verandan. Maken var hos sin bror i Lycka och hjälpte honom med en garagedörr, så jag har gått här ensam i stort sett hela dagen. Det är skönt det också. Skönt att kunna äta vad och när man själv vill och dricka en kaffekopp när man känner att det passar. Det blir ju lätt lite slentrian när man går tillsammans varje dag.
På verandan
Genomfarten i Leksand är nu näst intill igenproppad meddelar sonen och sonhustrun som varit där. Maken valde att åka riksvägen och upp mot Moskogen. Det gick minst lika fort trodde han.
  • "Det finns bara en väg till lycka och det är att upphöra med att bekymra sig över förhållanden som det inte står i vår makt att förändra". Epiktetos 55 - 135. Grekisk filosof av den stoiska skolan
Vi hörs!

1 kommentar: