tisdag 18 juni 2013

Katten Nils

Hej, jag heter Nils. Jag är gårdskatt i Hansgården och jag är snart 15 år gammal. Jag trivs här på gården och speciellt när det kommer besök till matte och husse, då tar jag över. Jag kan nämligen prata jag också! Kela det tycker jag om - när jag själv vill förstås.
I dag har jag haft två tjejer här - kattjejer. Jättedrygt, för den ena hon går in och äter upp min mat och den andra går till mitt bästa "vattenhål" och dricker. Hon som tar min mat heter Singha, en liten sprallig sak som tillhör de där barnen som brukar vara här och leka. Barnbarn tror jag dom kallas. Den andra - som dricker mitt vatten, är lite äldre och bor i granngården.
På vintrarna, då är jag nästan aldrig ute. Jag har ett speciellt ställe - på mattes strykbräda vid elementet, där jag brukar ligga eller, när det är riktigt kallt, framför kaminen. På somrarna däremot är jag ute nästan jämt. Det är så skönt att ligga vid mattes odlingslådor eller under nån buske där jag inte syns men där jag har koll på det mesta. Nu är det dessutom så fint när buskarna börjar blomma. Matte är också ute nästan jämt på sommaren och hon säger att det luktar så gott av de där buskarna som är mina kojor. Nu går jag upp och vilar i husses säng en stund, så jag orkar vara ute i natt, för det känns att det ska bli fint väder.
Ja, som ni förstår så doftar det härligt i Hansgårdens trädgård nu. Det här är dagens tagningar.
  • "En blomma faller, även fast vi älskar den; och ett ogräs växer fast vi inte älskar det". Dogen 1200 - 1253. Japansk religiös ledare
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar