onsdag 12 juni 2013

Epikuros

Jag kollade upp lite grand om filosofen Epikuros efter det att jag skrivit hans ord som avslutning till mig blogg i går.

Epikuros´tankar kring filosofi, var att människan skulle nå ett lyckligt och lugnt liv. Livet karakteriserades av frånvaro av smärta och rädsla. Man skulle leva omgiven av vänner och vara självförsörjande. "Njutning och smärta är" - hävdade han - "mått på vad som är bra respektive dåligt" och "man skall inte frukta döden, ej heller gudarna".
Epikurismen tycker jag verkar riktigt vettig, till exempel så ger han sina lärjungar råd i elementära värderingar där nr. 1-5 har att göra med oss själva och 6-10 med vår relation till andra

  1. Klokhet
  2. Självskötsel
  3. Självförsörjning (är enligt epikurismen den största njutningen av alla)
  4. Stillhet
  5. Enkelhet
  6. Vänskaplighet
  7. Ärlighet
  8. Generositet
  9. Gladlynthet
  10. Mildhet
Epikurismen visar också på 8 sätt (anvisningar) att leva sitt liv. Nämligen

  1. Var inte rädd för Gud
  2. Oroa dig inte för döden
  3. Var inte rädd för smärta
  4. Lev ett enkelt liv
  5. Ansätt välbehag med klokhet
  6. Skaffa vänner och bete dig gentemot dem med godhet
  7. Var ärlig i dina affärer och i ditt privatliv
  8. Undvik kändisskap och politiska ambitioner
Det här tilltalar mig, det måste jag ju säga. Speciellt detta med självförsörjning. Jag kände till exempel stor njutning idag när jag kunde skörda de första fina rädisorna.
  • "Om natten tror en ateist till hälften på Gud". Edward Young 1683 - 1765. Engelsk skald och dramatiker.
Vi hörs!






















    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar